På Master i Barnevern fikk vi nylig muligheten til å bidra i et spennende forskningsprosjekt ledet av en av våre forelesere, Katrine Mayora Synnes. Foreleseren trengte hjelp til å transkribere to intervjuer. Som masterstudent med interesse for kvalitativ metode, synes jeg dette var en verdifull anledning til å lære mer om transkriberingsarbeid og samtidig bidra til akademisk arbeid.
Min interesse for transkribering ble først vekket tidligere i semesteret, da vi jobbet med et emne som omhandlet veiledning. Her skulle vi gjennomføre en veiledningssamtale med en student, ta opp samtalen og transkribere den som en del av oppgaven. Denne opplevelsen ga meg et innblikk i hvor tidkrevende transkriberingsprosessen kan være. Da tilbudet om denne jobben dukket opp, var jeg derfor rask til å takke ja.
Oppdraget innebar å transkribere to intervjuer, hver med en varighet på omtrent en time. Arbeidet viste seg å være mer tidkrevende enn jeg hadde forventet. Det krevde nøyaktighet og tålmodighet, slik at jeg kunne sikre at hver detalj ble korrekt gjengitt.
Til tross for utfordringene var dette en givende opplevelse. Ikke bare fikk jeg styrket mine egne ferdigheter innen transkribering, men jeg fikk også muligheten til å bidra til et prosjekt ledet av en av våre engasjerte forelesere. Det er alltid motiverende å kunne bidra til fagmiljøet på en måte som også gir egen læring og utvikling.
Når jeg ser tilbake på arbeidet, er jeg glad for at jeg grep denne sjansen. Det var en fin måte å utnytte tiden etter eksamen på, og å avslutte semesteret med en praktisk oppgave der arbeidsprosessen vil være relevant for min egen masteroppgave.