Mine erfaringer fra DesignIT 2.0

Det som motiverte meg mest med prosjektet var muligheten til å lære mer om generativ kunstig intelligens og moderne utviklingsverktøy. Jeg ser på dette prosjektet som en læringsarena der jeg får utforske nye metoder, løse problemer sammen med andre og bidra til å utvikle praktiske løsninger i et reelt prosjekt.

Kort fortalt handler DesignIT 2.0 om å lage en digital læringsplattform som skal gjøre systemutvikling mer tilgjengelig og engasjerende for studenter. Fokuset er på å bygge en plattform for læring og utvikling, der man kombinerer visuell programmering, kunstig intelligens og gode designvalg for å skape en god læringsopplevelse.

Så langt har mye av arbeidet vårt handlet om idéutvikling og diskusjoner i grupper. Vi har hatt flere møter der vi har sett på ulike løsninger, utfordringer og valg som må tas videre i prosjektet. Det har vært lærerikt å høre hvordan andre tenker, og hvordan vi sammen bygger opp en felles forståelse for hva vi faktisk skal lage.

Min hovedoppgave har vært knyttet til utvikling av et innholdsstyringssystem, et system der innhold skal kunne publiseres og administreres på plattformen. I denne fasen har fokuset vært på å utforske hvilke teknologier som passer best. Jeg har blant annet utforsket og jobbet med rammeverk som Django og FastAPI, og vurdert fordeler og ulemper ved de ulike løsningene. Det har vært spennende å ikke bare skulle “kode noe”, men faktisk tenke gjennom arkitekturvalg som kan få betydning for prosjektet videre.

Noe av det jeg har lært mest av så langt, er hvor viktig det er å ta gode teknologiske valg tidlig, og hvor mye man lærer av å diskutere seg frem til løsninger sammen med andre. Det er også motiverende å få jobbe med et prosjekt som ikke er ferdig definert, men som formes underveis.