Målet med DesignIT 2.0 er å gjøre læring lettere og mer engasjerende for studenter. Det er et motiverende prosjekt der jeg får muligheten til å gjøre et dypdykk innen læringsdesign og nye måter å støtte studentenes faglige utvikling på.
I mitt delprosjekt jobber jeg med å utvikle et oppdatert, web-basert kurs i algoritmisk tenkning for IT-studenter. Temaet kan oppleves som faglig tungt, men er samtidig utrolig givende, da det knytter sammen både praktiske og teoretiske ferdigheter som studentene får nytte av videre i studiet. Min rolle i prosjektet handler i stor grad om å strukturere og oppdatere læringsinnholdet, samtidig som jeg utforsker hvordan interaktive elementer, visualiseringer og refleksjonsoppgaver kan gjøre komplekse konsepter mer håndgripelige. Mine oppgaver inkluderer blant annet å sortere og systematisere eksisterende undervisningsmateriale og skape en helhetlig flyt som leder studentene steg for steg inn i temaet algoritmisk tenkning.
Så langt har jeg utviklet modulstruktur, læringsmål og konkrete oppgaver for de første modulene, der studentene introduseres for grunnprinsippene i algoritmisk tenkning gjennom eksempler, små oppgaver og quizer som gir umiddelbar tilbakemelding. I tillegg jobber jeg med å legge til rette for at studentene kan arbeide praktisk, blant annet med skisser og refleksjoner som leveres inn. Målet er å skape en tydelig progresjon som oppleves som relevant og engasjerende for studentene.
For meg har dette prosjektet vært både lærerikt og inspirerende. Det å få jobbe med andre om å forme en mer moderne og tilgjengelig læringsopplevelse gjør arbeidet meningsfullt. Det har gitt meg verdifull erfaring i samarbeid, og jeg har fått innsikt i hvordan en god dialog skaper bedre løsninger. Samlet sett har prosjektet styrket min faglige kompetanse.
