Forskningsprosjekt om KI i skolen

Forskningsprosjekt om KI i skolen

Høsten 2024 fikk vi, to sisteårsstudenter på GLU 5-10, delta i et forskningsprosjekt om KI i skolen. Da vi skulle velge tema til vår masteroppgave våren 2024, ble vi tilbudt av vår foreleser og veileder å være med på forskningsprosjektet. Vi takket fort ja til dette og vår masteroppgave ble dermed formet av det overordnede prosjektet. Vi valgte til slutt å rette problemstillingen vår inn etter ett av forskningsprosjektets delmål som omhandlet hvordan KI kan brukes som et verktøy for formativ egenvurdering. 

Som forskningsassistenter bidro vi med datainnsamlingen på forskningsskolen. Her var oppgavene våre å assistere under intervjuer, å ta observasjonsnotater, og å hjelpe elevene med å ta skjermopptak og med spørsmål de eventuelt hadde underveis. Under intervjuene kunne vi supplere med utdypende spørsmål om det var noe elevene sa som var spesielt interessant for prosjektet eller spesifikt for vår problemstilling. I etterkant av datainnsamlingen ble vår oppgave å gjennomgå og rette transkripsjoner, og å sladde navn som var synlige på skjermopptakene. 

En ting vi har satt veldig stor pris på som forskningsassistenter er at vi ble garantert mye god data til vår masteroppgave. Forskningsprosjektet hadde fire delmål, hvor vi som sagt rettet vår masteroppgaves problemstilling inn etter ett av disse. Dermed visste vi at dataene vi hjalp med å samle inn var relevante for oss. En annen positiv side ved dette var at en del av jobben vi måtte gjort til masteroppgaven hadde allerede blitt gjort. Planleggingen bak det å finne en forskningsskole, intervjuobjekter, deltakere, søknad om behandling av sensitive data, samt det å utforme intervjuer og spørreundersøkelser, ble gjort av prosjektmedlemmene ved UiA. I bunn og grunn fikk vi dermed en del av jobben med metodedelen av masteroppgaven gjort for oss. Dette satt vi veldig pris på, både fordi vår skriving av masteroppgavens metodedel ble lettere, og fordi vi ble sikret metoder av god kvalitet utviklet av folk som allerede har gjort lignende tidligere. Dette kunne vi ta lærdom og nytte av. 

Dette prosjektet har gitt oss erfaringer med forskning som vi ikke hadde klart å skaffe oss selv uten å ta del i et slikt prosjekt. Ved å bli med på et prosjekt drevet av erfarne forskere ved UiA har vi fått lære mye om hvordan slik forskning gjennomføres. Vi har bidratt med assistanse på forskningsskolen og bearbeiding av innsamlet data, og vi har til gjengjeld fått masse relevant data, metodeutforming, lærdom og erfaring. Takk til vår veileder Lenka Garshol, og alle andre prosjektmedlemmer, for muligheten til å bli med på et interessant forskningsprosjekt som er meget relevant for fremtidens lærere og elever. 

Sindre Hofman Lindland & Olav Nordsletten Bjørtvedt