KI og Konsertproduksjon

IMG_7217.jpeg

KI og Konsertproduksjon
Hvordan kan KI bidra til å berike en konsert eller forestilling gjennom å genere bilder som står i forhold til den musikken og det budskapet som formidles?

Gallakonsert for Fransk-Norsk Handelskammer

Intro:
Mange yrkesgrupper møter i dag på nye utfordringer med inntoget av kunstig intelligens, såkalt «KI». Dette gjelder også kunstfagene, hvor man ved lette tastetrykk nå kan få datamaskinen til å både male bilder og komponere musikk for deg. I møte med dette har man to valg, man kan prøve å jobbe mot det eller man kan jobbe med det, og som student i dag er nok siste alternativ mest relevant ettersom KI nok er kommet for å bli. I dette forskningsprosjektet så vi på hvordan KI kan benyttes som en kunstnerisk sparringspartner, hvordan datamaskinen fungerer til å se helheten i et prosjekt samt hvordan tverrfaglighet i møte med KI kan gi både publikum og utøvere nye impulser og virkemønstre.

Workshops
I samarbeid med Professor Andreas Sønning fra Norges Musikkhøgskole ble det gjennomført workshops med fokus på bruken av KI og hvordan man på tvers av fagfelt kan skape en mangfoldig fremføring som likevel føles enhetlig og sammenhengende. En multimodal fremføring vil gi publikum mer å følge med på, og når det blir brukt riktig kan modaliteter som lys, lyd og bilder sammen skape en større og mer kraftfull kunstnerisk enhet. Modalitetene må bygge og styrke hverandre, og vi lærte også hvordan man skal vektlegge de ulike virkemidlene. I dette prosjektet skulle musikken stå i sentrum, og derfor skulle bildene skapt av KI ramme inn det musikalske landskapet og ikke omvendt. På workshop fikk vi også innsikt i hvordan man kan sette sammen en dreiebok for sine prosjekter, en mal for fremføring hvor alle modaliteter er innlemmet i én helhetlig plan og ramme. Dette er også med på å gjøre øvingsperioden lettere for alle involverte, ettersom man kan øve med tilnærmet full gjennomgang av forestillingen også når man øver alene. Etter dette gjenstod det bare å få prøvd ut resultatene på et større publikum.

Gamle Logen og resultatet av forskningen
10. oktober skulle forskningen settes ut i praksis og testes på et større publikum. Fransk-Norsk Handelskammer hadde et seminar i Gamle Logen i Oslo, og i denne sammenhengen ble et repertoar av fransk og norsk musikk satt sammen. Før forestillingen ble KI-programmet gitt instrukser om å lage passende malerier og bilder til musikken som skulle fremføres, og hvor disse bildene skulle «male» følelsene i takt med musikken. Timing og tempo på både musikk og bilder ble derfor svært viktig. Som en utfordring ble publikum i tillegg gjort oppmerksomme på at kun et maleri for hver sang ville være et kunstverk laget av mennesker, dette for å påpeke at det ikke nødvendigvis alltid er så lett å skille KI fra malerier skapt av menneskelige penselstrøk.

Musikken satt sammen med bilder skapt både av KI og av kjente og kjære kunstnere skapte en multimodal og spennende ny helhet som fikk både oss som utøvere men også publikum til å få øynene ytterligere opp for KI og kunst. For min del som student fikk det meg også til å tenke nytt om KI, og heller enn å se det som en ren trussel mot oss, kan jeg nå tenke på KI som et hjelpemiddel jeg kan benytte i eget arbeid som utøvende scenekunstner. Erfaringen med KI gjennom dette prosjektet gav meg også større tro på at KI aldri vil kunne erstatte oss som menneskelige utøvere, siden KI ikke har egne følelser å formidle, den kan kun speile tankemønstre som den ser som logiske i en gitt sammenheng, og en dypere forståelse må derfor etter min mening komme fra et tenkende menneske, og utøvere som ved hjelp av egne følelser kan få speilnevroner hos publikum til å reagere på det som musikken forteller.

Likevel har KI vist seg å være svært nyttig i planlegging av forestillingen, og utviklingen av en dreiebok for å få helheten frem i dagen før fremføring klarte KI minst like godt som oss.

Oppsummering
Møtet mellom KI og Kunst i Gamle Logen gav både utøvere og publikum en spennende ny helhetsopplevelse. Bildene skapt av KI rammet inn det som skjedde på brettet på en vakker måte, og en ny kunstnerisk enhet mellom datamaskin og menneske ble skapt denne kvelden. Responsen fra publikum var svært positiv, noe som viser at KI ikke bare er til hjelp for oss som utøvere, men også at det fungerer i møte med publikum. KI fikk instrukser fra oss om hvilke følelser den skulle formidle, og her ligger nok KIs største begrensning foreløpig. KI kan etterligne følelser, men den kan ikke selv føle. Dermed er det fortsatt opp til oss som fysiske utøvere å formidle emosjonene som musikken rommer og som krever å bli omgjort fra rene noter i partituret og ut i livet som fullverdig og følelsesrik musikalsk formidling. KI kan fungere godt som et kunstnerisk supplement, men vil etter vår mening ikke kunne erstatte oss som utøvere.