Transkribering av eliteutøverenes tanker i håndball – «Tenk høyt»-prosjektet.

Keepere, og idrettsutøvere generelt, er vant til å bearbeide situasjoner i etterkant av kamper, ofte ved bruk av video, men dette skjer som regel lenge etter hendelsen. Da har man bearbeidet informasjonen ganske kraftig og kanskje fått tid til å se hendelsen fra ulike vinkler. Det som gjør «tenk høyt» til en interessant metode, er at informasjonen bearbeides i sanntid. Utøverne verbaliserer hvordan de opplever situasjonen mens den faktisk utspiller seg, og forskerne får dermed et unikt innblikk i de kognitive prosessene som skjer i øyeblikket. Dette gir verdifull informasjon om hvordan erfarne utøvere bruker oppmerksomhet, erfaring og intuisjon for å ta raske beslutninger under press.

Ved å analysere hva utøverne sier i sanntid, kan forskerne kartlegge hvordan de prioriterer informasjon, hvilke signaler de legger merke til, og hvordan de justerer seg etter hvert som situasjonen endrer seg. «Tenk høyt»-metoden gjør det mulig å studere den mentale delen av prestasjon direkte, i stedet for å være avhengig av etterrasjonalisering i intervjuer eller spørreskjema.

Metoden gir et spesielt godt grunnlag for å forstå forskjellen mellom eksperter og mindre erfarne utøvere, og hvordan ekspertene klarer å filtrere bort irrelevant informasjon, lese situasjoner raskt og stole på automatiserte handlingsmønstre.

Vårt bidrag?
Gjennom sommeren/høsten 2025 fikk vi gleden av å bidra ett lite stykke til prosjektet «Tenk høyt». Første gang vi ble introdusert til dette var på en forelesning på 3.året. Det virket veldig spennende å kunne forske på hvordan de aller beste tenker i ulike situasjoner. Når denne muligheten til å være en del av dette ble tilbudt var det bare ett svar.
Vårt bidrag i dette prosjektet var å gjennomgå lydfiler for å gjøre disse om til tekst slik at forskerne kan gjøre videre analyser av hva som ble sagt av utøverne. Ved å gjøre lydfilene om til tekst blir dataene mer oversiktlige, og det blir lettere å analysere.
Gjennom arbeidet med transkriberingen fikk vi erfare hvordan deler av ett forskningsprosjekt gjennomføres i praksis. Som student er dette en veldig verdifull læring, og erfaring som vi kan ta med oss videre. Involvering av studenter i slike forskningsprosjekt opplever vi som positivt da man får oppleve forsker rollen i praksis.