Vitenskapelig assistent i prosjektet Matnyttig

IMG_1305.jpg

Hva påvirker egentlig matvalgene som tas i en småbarnsfamilie? Hvilke tiltak kan være effektive for å nå ut til disse familiene med kunnskapsbasert kostholdsinformasjon? Hva skal til for at en digital nettressurs rettet mot denne gruppen skal fungere best mulig? Dette er blant spørsmålene stipendiat Torunn Iveland Ersfjord stiller seg i arbeid med sin doktorgrad, som er tilknyttet prosjektet Matnyttig ved UiAs forskningssenteret Mat og ernæring i et livsløpsperspektiv. Dette vårsemesteret har jeg hatt gleden av å være vitenskapelig assistent i prosjektet.

De overordnede formålet med Matnyttig er å bedre kosthold og ernæringspraksis i de viktige 1000 første dagene i livet. Forskning viser at tiden fra befruktning til to års alder er særlig viktig med tanke på å danne et godt grunnlag for helsen gjennom livsløpet. Ernæring spiller her en særlig viktig rolle. Matnyttig ønsker å samle og koordinere digitale tiltak rettet mot gravide, foreldre/foresatte i spedbarn- og småbarnsfasen og ansatte på helsestasjonen og i barnehager. Tiltakene er nå iverksatt i Arendal kommune og effekten sammenliknes med en kontrollkommune. Det tas deretter sikte på å skalere opp tiltakene for å nå hele Agder. Ersfjord har gjennomført kvalitative intervjuer og workshops som undersøker småbarnsforeldres erfaringer med bruk av den digitale nettressursen til Matnyttig.

Småbarnsforeldre fra Arendal kommune, som i forkant var oppfordret til å teste ut nettressursen, var invitert som deltakere. Deltakerne gjennomførte tre ulike øvelser med diskusjoner og idémyldringer knyttet til matvalg i familien, erfaringer med bruk og strategier for å gjøre en slik ressurs mer brukervennlig og tilgjengelig. Det var et stort kulturelt mangfold og engasjement blant deltakerne. Dette ga nye perspektiver og mange nyttige innspill for videre arbeid med å forbedre og promotere nettressursen. Mine arbeidsoppgaver som vitenskapelig assistent var å bistå med praktisk gjennomføring og en avsluttende oppsummering av øvelsene. Jeg transkriberte også lydopptak fra disse workshopene. Dette ga meg et nyttig innblikk i muligheter og utfordringer knyttet til workshop-metodikk, samt praktisk erfaring med å transkribere, sammenfatte og oppsummere innhold fra diskusjon i fokusgrupper.

Tusen takk til Torunn for muligheten til å bidra i prosjektet og til mine to med-assistenter Nihal og Meral for godt samarbeid! Lykke til med det videre arbeidet!