Folket som forsvant. Storyline og stedsbasert undervisning om lokale reisende

Dette semesteret har jeg fått mulighet til å delta i forskningsprosjektet Forskning på stedsbasert undervisning om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningene og skole. Jeg har bidratt i delprosjektet Stedsbasert formidling av fortellinger om de båtreisende. Prosjektets overordnede mål er å utvikle og forske på metoder for stedsbasert undervisning knyttet til samer og nasjonale minoriteter i ulike fag, der Mari Kristine Jore er prosjektleder. Mitt bidrag i denne forskningen har tatt utgangspunkt i en overordnet problemstilling; hvordan kan storyline og stedsbasert undervisning formidle fortellinger om de reisende? Jeg har vært interessert i å undersøke hvordan vi kan legge til rette for erfarte fortellinger om de reisende i begynneropplæringen. Det har innebært å undersøke hvordan elevene lever seg inn i historien, uttrykker seg muntlig og skriftlig og deretter bringe elevenes stemmer (opplevelser) inn i forskningen.

Omfang av prosjekt

Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Wilds Minne skole, der jeg har brukt estetiske og autentiske tilnærminger for å formidle fortellinger om de båtreisende. Å bruke elevenes nærområde har vært en viktig del av prosjektet, og for å tilføre en personlig erfart dimensjon til fortellingen har jeg tatt i bruk storyline som metode. Min rolle i prosjektet har vært planlegging av undervisningsopplegg, gjennomføre undervisning og ha ansvar for datainnsamling. Det innebar samarbeidsmøte(r) med prosjektleder, LOR (Landsforeningen for Romanifolket), kontaktlærer ved Wilds Minne skole. Jeg har utarbeidet samtykkeskjema, intervjuguide, søkt til SIKT og fått godkjent datainnsamlingen. Datainnsamlingen består av elevenes dagbøker fra prosjektet, deltakende observasjon og gruppeintervju av elevene som er transkribert. Prosjektet ble gjennomført i en periode på 6 uker (1-3 dager per uke), fra uke 35-40 i 2025.

Stedsbasert formidling av fortellinger om de båtreisende

For å legge til rette for en stedsbasert formidling av fortellinger om de båtreisende i begynneropplæringen, valgte jeg å bruke storyline som metode. Storyline vektlegger elevenes etablering av karakter og miljø, med en dramaturgisk ramme der vi bygde fortellingen steg for steg. Den praktiske og lekbaserte tilnærmingen har lagt til rette for en konkret formidling, som inviterer til deltakelse og utforsking.

Vi startet hver mandag som et nytt kapittel i en bok, hvor vi hadde mottatt brev fra en reisende familie med ulike spor, som vi leste og undret oss over sammen. Påfølgende fulgte en skoledag der vi opplevde og erfarte lignende hendelser eller aktiviteter som brevet skildret. For å skape innlevelse i fortellingen, brukte vi tid på å skape fiktive karakterer sammen med elevene. Elevene kunne derfor tre inn i sine fiktive roller og la fortellingen utarte seg videre i deres nærmiljø. For hver uke fikk elevene mulighet til å skrive og tegne i utdelte dagbøker.

For å etablere miljø i storylinen har prosjektet utspilt seg hovedsakelig gjennom uteskole i elevenes nærmiljø; Bertesbukta, Fantholmen og skogen i Marvika. Vi har rodd elevene i båter fra Bertesbukta til Fantholmen, elevene har laget leir- og bålplass, bjørkevisper i naturen og lignende aktiviteter som har lagt til rette for rollelek, konstruksjonslek, fri lek og utforsking av nærmiljøet.

Deltakelsen i dette prosjektet har vært en læringsrik og spennende prosess, der jeg har fått innsikt og ansvar for planlegging og gjennomføring av undervisning, datainnsamling og transkribering. Dette har gitt meg en dypere forståelse og respekt for forskningsarbeid, etiske aspekter og menneskelige ressurser. Takk til prosjektleder for tillit, og takk til alle som har deltatt i prosjektet. Jeg er ydmyk og takknemlig for muligheten jeg har fått dette semesteret, og gleder meg til å presentere prosjektet ved Samfunnsfagkonferansen 2025 i Hamar.