Studentassistent i forskning på skoleskipet Sørlandet

Jeg heter Frida Holst Jutila, og jeg studerer kommunikasjon ved UiA. Som breddeenhet på 3.året tar jeg nå pedagogikk, og derfor har jeg fått muligheten til å delta i et spennende prosjekt innenfor dette feltet! Dette høstsemesteret har jeg nemlig vært så heldig å få jobbe med et forskningsprosjekt! Det handler om elever på videregående skole som tilbringer et helt skoleår om bord på skoleskipet Sørlandet, mens de seiler verden rundt. For meg hørtes det ut som en blanding av eventyr, læring og forskning, og derfor ble jeg interessert i dette med en gang jeg hørte om det!

Elevene fikk tidligere i høst tilsendt et digitalt spørreskjema, hvor forskerne ville undersøke hvordan de opplever læring, motivasjon, samarbeid, disiplin, sosialt miljø og holdninger til miljø og bærekraft om bord. Det fascinerte meg hvor mange sider av det å være elev på et skoleskip som faktisk kan måles og analyseres.

Min rolle i prosjektet har vært å jobbe med den kvantitative delen av datamaterialet. Kort fortalt vil det si at jeg har jobbet i analyseprogrammet SPSS for å gjøre dataene klare for forskning. Jeg har kategorisert spørsmål, undersøkt kvaliteten på dem og laget tabeller som viser hvordan resultatene henger sammen.
Jeg er fremdeles i arbeid, og senere skal jeg oppsummere resultatene fra analysene i en PowerPoint-presentasjon og i en skriftlig rapport. Dette gjør jeg slik at de kan formidles på en tilgjengelig måte til partnerorganisasjonen A+ World Academy som gjennomfører dette skoleåret ombord på skoleskipet Sørlandet. A+ World Academy skal bruke forskningsresultatene til å videreutvikle sitt utdanningstilbud.

Jeg har også hatt tett dialog med forskerne hele veien, og de har gitt meg god veiledning gjennom prosessen. Det har vært utrolig lærerikt å jobbe selvstendig, men samtidig vite at jeg har støtte fra forskerne.

Denne forskningsjobben har både gitt meg arbeidserfaring og et bredere perspektiv på forskning. Jeg har fått gjøre noe jeg ikke har gjort tidligere, i tillegg til at jeg har hatt god støtte og trygge rammer hele veien. Jeg har følt at jeg har lært mye gjennom veiledning, men også mye ved å teste og jobbe selvstendig. Det har samtidig vært en perfekt kombinasjon ved siden av studier, siden jeg har kunnet jobbe når det har passet meg og fra hvor jeg vil.