Student

UnMaking-Nature-Apning.png

Kunstutstilling Change the Only Constant (UnMaking: Nature)

Change the Only Constant var et kunstprosjekt ledet av Jonas Høgli Major (førsteamanuesis ved Institutt for ingeniørvitenskap) og Sigurd Tenningen (førsteamanuensis, Institutt for nordisk og mediefag). Prosjektet oppstod som et samarbeid mellom Universitetet i Agder og Johannes Gutenberg Universität Mainz
under universitetsalliansen ForThem.

Prosjektet inngikk i ForThems prosjektserie «unmaking». Change the Only Constant fikk undertittelen «unmaking: Nature» og hadde fokus på naturbegrepet.

Utstilllingen hadde åpning 20. juni 2025 i galleriet Rich Cake i Bad Ems, Tyskland.

Jeg ble invitert med som studentforsker hvor mitt hovedansvar var å utforme en publikasjon, også med tittelen «UnMaking Nature», som skulle være del av utstillingen. I tillegg bestod oppgavene mine av å fotodokumentere utstillingen og produksjonen. Jeg laget også en 3D-modell av utstillingsrommet som ble brukt i planleggingsfasen.

Mitt arbeid med dette prosjektet startet med at jeg deltok i møter med Major og Tenningen hvor utformingen av publikasjonen ble diskutert. Etter noen innledende runder ble det besluttet at publikasjonen skulle bestå av tekster skrevet av Tenningen og fotografier som var komposittert med opptegnede komposisjonslinjer. Major la frem noen eksempler på fotografi med komposisjonslinje over. Med disse eksemplene som utgangspunkt gikk jeg i gang med fotografering og utforming av publikasjonen.

Jeg delte utkastene mine med Major og Tenningen underveis.

Jeg tok også tidlig iniativ til å ta i bruk trykkeriet MAKE!Graphics AS og etablerte kontakt med deres kundebehandler, Ronny Poulsen. Poulsen ble en viktig støttespiller for meg i arbeidet med å forberede publikasjonen for trykk og forstå muligheter og prising.

Denne erfaringen med å gå hele veien mot publikasjon sammen med en profesjonell aktør var en svært verdifull læringsmulighet som jeg ikke kunne fått uten å jobbe med et ekte publikasjonsprosjekt hele veien til trykk.

Bad Ems er en liten by i et ruralt område vest for Frankfurt, bygget rundt elva Lahn med kunstnerresidensene i Kunstlerschloss Ballmoral på den ene siden og utstillingsstedet, et lite galleri kalt Rich Cake i elvegata, på den andre siden.

Tenningen, Major og jeg reiste samlet med fly fra Kristiansand Kjevik til Frankfurt 17. juni og videre med tog til den lille kurbadbyen Bad Ems. Med oss hadde vi ferdig trykket publikasjon i opplag på 100 eksemplarer og Majors malerier og skulpturer.

Arbeidet med å montere utstillingen begynte med et møte på utstillingsstedet hvor Kunstlerschloss Balmorals leder Dr. Katharina Fink og vaktmester Stefan Kachler-Perini møtte oss for å diskutere det praktiske arbeidet med utstillingen og utstillingsrommet.

Vi hadde på forhånd blitt informert om at gulvet i utstillingsrommet hadde blitt ødelagt i forbindelse med forrige utstilling, men vi hadde ikke sett skadene selv før vi møtte opp på Rich Cake. Gulvet hadde blitt dratt opp og vannskadene på underlaget hadde blitt dekket over med et papirunderlag. Vi inspiserte skadene og Jonas og Sigurd tok raskt en beslutning om å ikke dekke over, men heller bruke underlaget uten tildekking.

Som kunstfagstudent var det en særlig læringsrik erfaring å ta del i både det praktiske arbeidet med å sette opp en utstilling og å få være med når erfarne kunstnere som Major og Tenningen møter utfordringer og improviserer kunstneriske løsninger på stedet med stedets materialer og ressurser. Både gulvet med vannskadene eksponert og steinheller hentet fra Kunstlerschloss Balmoral ble del av den endelige utstillingen.

Foruten montering av ferdige verk brukte vi også maling direkte på flater i utstillingsrommet i tråd med hvordan komposisjonslinjer ble brukt i utformingen av publikasjonen.

Vi ble invitert på middag og senere på en jubileumsmarkering for Kunstlerschloss Balmoral. Der fikk jeg møte residenskunstnerne og fikk sett publikasjoner som Balmoral hadde utgitt.

Særlig spennende for meg som kunststudent var det å gå på studiovisitter til residenskunstnerne og høre dem dele om sin kunstnerprosess og se både fullførte verk og verk under utvikling.

Under utstillingsåpningen holdt Dr. Katharina Fink en innledende tale om samarbeidet og prosjektserien «unmaking». Videre holdt Major og Tenningen en presentasjon hvor de presenterte Change the Only Constant.

Etter presentasjonene ble det åpnet for spørsmål fra salen.

Min rolle under utstillingsåpningen var å dokumentere med kamera.

Mitt arbeid med prosjektet Change The Only Constant har vært svært læringsrikt og faglig utviklende. Av særlig betydning for meg var det å få være del av utviklingen og monteringen av utstillingen sammen med Major og Tenningen og å få gå hele veien med en publikasjon fra utforming til trykk.

Jeg fikk også mange fine møter med kunstnerne som hadde residens på Kunstlerschloss Balmoral.

Marius Lunde
(Visuell Kunst og Formidling, Bachelorstudent)