Chatbots i skriveopplæringen

Jeg har deltatt som forskningsassistent i prosjektet «Chatbots i skriveopplæringen».

Det siste året har chatboten blitt et populært virkemiddel i undervisning, blant annet grunnet dens evne til å utforme velskrevet tekst. I dette prosjektet arbeidet elever fra en rekke skoler med å utforme ulike typer tekster ved bruk av et utvalg chatboter som verktøy. Datamaterialet besto av ferdige tekster samt skjermopptak av hver enkelt elevs dialog med chatbot. Formålet med prosjektet var å undersøke hvilke rolletyper chatboten tar i dialogen med elevene, og hvordan disse varierer mellom typer chatboter og elevers trinn

Jeg har deltatt som forskningsassistent i prosjektet «Chatbots i skriveopplæringen».

Det siste året har chatboten blitt et populært virkemiddel i undervisning, blant annet grunnet dens evne til å utforme velskrevet tekst. I dette prosjektet arbeidet elever fra en rekke skoler med å utforme ulike typer tekster ved bruk av et utvalg chatboter som verktøy. Datamaterialet besto av ferdige tekster samt skjermopptak av hver enkelt elevs dialog med chatbot. Formålet med prosjektet var å undersøke hvilke rolletyper chatboten tar i dialogen med elevene, og hvordan disse varierer mellom typer chatboter og elevers trinn.

Mine oppgaver som forskningsassistent i dette prosjekt besto av flere ledd. I første omgang skulle jeg for hvert skjermopptak ta skjermbilder av alle enhetsparene i dialogen (elevens ledetekst til chatboten og chatbotens påfølgende svar) og lime disse inn i Word-dokumenter for hver deltaker. Det ble så brukt et tekstgjenkjenningsverktøy til å transkribere skjermbildene fra Word-dokumentene. Til slutt skulle transkripsjonen limes inn i Excel-ark som svarte til de ulike deltakerne.

Som neste steg i prosjektet hjalp jeg også til med analyse av dialogene. Analysen ble utført av en chatbot – jeg bidro med å utforme instruksjonene for analysen som chatboten skulle gjenomføre, limte inn dialogene som chatboten skulle analysere, og gjorde en vurdering på hvor nøyaktig chatbotens analyse var. Det var nødvendig å gjøre noen små justeringer på ledeteksten med instruksjonene før chatboten gjorde nøyaktig slik det var ønsket. Til slutt ble resultatene limt inn i Excel-arkene med dialogene for videre behandling.

Å arbeide som forskningsassistent i dette prosjektet har vært svært interessant og lærerikt. Jeg har tilegnet meg erfaring med ulike metoder for tekstbehandling og -analyse og fått innsikt i de ulike leddene i gjennomføringen av et større forskningsprosjekt.