Forskningsartikkel: Studievaner i høyere utdanning

I 2023 fikk vi bidra med innsamling av data til et forskningsprosjekt om studievaner. Vi gjennomførte intervjuer og bidro i prosessen med å transkribere og kode disse.

I 2024 har vi vært svært heldige og fått muligheten til å være med å skrive en artikkel basert på våre funn om studievaner. Igjennom prosessen har vi satt oss inn i generelle sjangertrekk ved forskningsartikkelen, men også de spesifikke kravene til det aktuelle tidsskriftet vi har i sikte å sende artikkelen inn til. I løpet av tiden vi har arbeidet med prosjektet, har vi fått erfare hvordan tekstmassen blir til, slik som den også gjør i større studentoppgaver, men i konteksten av arbeidet med en vitenskapelig artikkel. Dette har vært en lærerik prosess, ikke minst har det vært spennende å se hvordan formatet tvinger frem prioriteringer i forhold til hva som skal fremheves. Dessuten har det vært interessant å få være med på veien fra begynnelse mot slutt.

Veien fra et røft førsteutkast til en ferdig tekst er lang og kronglete. Ser man bort ifra de rent faglige vurderingene en tar med henhold til hva som bør fremheves, er det også rent håndverksmessige hensyn som må tas og som gjelder på tvers av fag. Struktur, på setningsnivå, og i tekstens helhet, former tekstens innhold, og vi har fått øvd oss mye på å jobbe med akkurat dette.

Som mange nok kan kjenne seg igjen i, er det å jobbe med den samme teksten og de samme setningene over lang tid, noe som kan gjøre at en ser seg litt blind på teksten. Man er heldig om man kommer tilbake og opplever det en skreiv som fornuftig, noe vi også heldigvis har fått oppleve underveis.

Vi har også fått erfaring med det å skrive i lag med andre, med mange møter hvor vi kollektivt har skrevet frem teksten og har hatt anledning til å stille hverandre spørsmål, komme med innspill, reflektere og i noen tilfeller omprioritere. Å kunne følge prosjektet fra innsamling mot ferdigskriving har vært veldig spennende og vi har lært om det å drive forskning, skrive artikler, drive research og å tenke vitenskapelig rundt pedagogikkfeltet.

Det er noe med det å kunne binde seg til masten som tidvis kan være utfordrende når man stadig finner mye interessant i forskningen. Da gjelder det å prioritere og gjøre det ganske klart hva det er en har som mål. På dette prosjektet har vi fått komme med ulike innspill, som har vært stimulerende, samtidig som vi også står ansvarlige selv til selv å sette mål og delmål for økter og avsnitt. Til sammen er vi mange erfaringer rikere og føler oss en del klokere!

Takk for at vi har fått lov til å være med på det som har blitt et lærerikt samarbeid, Erik Adalberon!

Ole Markus Nordhagen og Kine Hjeldnes.