Som masterstudenter i Engelsk ved lektorutdanning 8-13, fikk vi denne høsten mulighet til å delta som vitenskapelig assistenter ved Fakultetet for humaniora og pedagogikk.
Vi har vært en del av et forskningsprosjekt som handler om å se hvorvidt det finnes en en korrelasjon mellom sosioøkonomisk status og elevers engelskkunnskaper på nasjonale prøver. Jenny har hatt ansvar for å analysere data fra nasjonale prøver, mens Bjørnar har arbeidet med å videreutvikle språkdagbøker for å kartlegge bruk av engelsk utenfor skolen.
Selv om vi har hatt ulike oppgaver i prosjektet, har vi følt oss som del av et team. Dette har vært både en fordel og en utfordring, siden framgangen vår har vært avhengig av hverandres arbeid. Å komme nærmere forskningsprosesser har vært berikende, vi har fått erfare hvordan det er å tenke både som lærere og forskere. Tidligere har vi analysert eksisterende empiri, men å kunne få delta i datainnsamlingen har gitt oss et større eierskap til prosjektet.
Å være en del av et større forskningsarbeid har gitt oss innsikt i ulike sektorer og arbeidsprosesser. Erfaringer som vi tar med oss videre inn i læreryrket. Prosjektet har gitt oss en relevant og praktisk anvendelse av vår faglige kompetanse, og vi har fått god støtte underveis.
Det har vært en lærerik og spennende erfaring og vi ser frem til å ta med oss kunnskapen og erfaringene fra prosjektet inn i vårt fremtidige arbeid.
