Skaper undervisningen om kjønnsidentitet og kjønnsmangfold en splittelse i samfunnet vårt? Føler foreldre med minoritetsbakgrunn seg hørt og respektert? Får den muslimske minoriteten rom til å oppdra sine barn i samsvar med egen tro, og i tråd med egne verdier?
Våren 2024 startet jeg som forskningsassistent i et prosjekt som omhandlet religiøse minoriteters opplevelse av skolens undervisning om kjønnsidentitet og kjønnsmangfold. Formålet var å undersøke hvordan den muslimske minoriteten i Norge opplever grunnskolens undervisning om kjønnsidentitet og kjønnsmangfold. Vi ville finne ut om skolens undervisning samsvarte med den religiøse oppdragelsen i hjemmet, eller om den ble oppfattet som grenseoverskridende med tanke på de islamske grunnverdier.
Arbeidsoppgavene mine omhandlet primært arbeid knyttet til startfasen og gjennomføring av intervju. Jeg utførte litteratursøk, samlet en oversikt over relevant materiale fra lærebøkene i gjeldende trinn og fag i grunnskolen, og kom med innspill til utforming av informasjonsskrivet informantene skulle få tilsendt i forkant av intervjuene. Dette var en kvalitativ studie der vi skulle intervjue muslimske foreldre med barn i grunnskolen. Jeg søkte etter informanter, og observerte gjennomføring av intervjuer i Kristiansand, ledet av Hans Hodne. Deretter søkte jeg etter informanter i Oslo-regionen og reiste til Oslo der jeg gjennomførte intervjuer på egen hånd.
Gjennom kvalitative intervjuer fikk vi inn dype og gjennomtenkte svar med et mangfold av meninger når det gjelder muslimske foreldres oppfatninger rundt undervisningen av kjønnsidentitet og kjønnsmangfold. Dette gjelder både på Sørlandet og i hovedstaden. Det var interessant å forsøke å komme til bunns i om undervisningen ble oppfattet som stridende mot islamsk verdigrunnlag og moral, og om muslimske foreldre følte de selv hadde rom for egne tanker og oppfatninger rundt kjønnsidentitet og kjønnsmangfold i oppdragelsen av deres barn. Prosjektet sammenligner erfaringer fra foreldre i Kristiansand og Oslo.
Deltakelse i prosjektet har gitt meg mer kompetanse om SIKT, litteratursøk, forarbeid og gjennomføring av intervjuer i akademisk kontekst. Jeg har fått god veiledning og tydelige oppgaver underveis. Videre vil neste fase av prosjektet omhandle representanter fra andre religiøse minoriteter.
Jeg ønsker Hodne lykke til videre, og takker for at jeg fikk muligheten til å bidra!