Denne høsten fikk jeg muligheten til å jobbe som vitenskapelig assistent i forskningsprosjektet «Veier til vennskap» som bilr utført av en gruppe fra institutt for pedagogikk. Prosjektet undersøker hvordan lærerstudenter utvikler sine sosiale nettverk gjennom studieløpet, og hvordan dette henger sammen med opplevelsen av tilhørighet til utdanningen, ensomhet og studiemotivasjon.
Min rolle i prosjektet var å bidra til den kvantitative delen av forskningen, som i praksis innebar å håndtere og analysere data fra utfylte spørreskjema. Jeg arbeidet med programvare som SurveyExact, Excel og SPSS, hvor jeg hentet ut, klargjorde og analyserte dataene før resultatene ble presentert i tabeller i APA7th-format.
Som student på tredje året i Industriell matematikk har jeg erfaring med statistisk analyse og datahåndtering i Excel og Python. SPSS var derimot nytt for meg, og jeg måtte lære meg programmet underveis. Heldigvis kunne jeg dra nytte av at enkelte Python-biblioteker kan brukes direkte i SPSS-syntax, noe som gjorde det mulig å kombinere tidligere kunnskap med nye ferdigheter.
Selv om jeg har arbeidet med data fra virkeligheten i flere tidligere prosjekter, var det ekstra spennende å få innblikk i hvordan forskningsprosessen foregår helt fra starten av. Å følge dataene fra innsamling til ferdige resultater var både lærerikt og inspirerende.
