For nøyaktig ett år siden stilte jeg, i mitt første blogginnlegg, spørsmålene: Hva er trendene i det religionssosiologiske landskapet i Norge? Hva er egentlig de unges holdninger til religion i dag?
Vi til stiller de samme spørsmålene nå. Det er vi ikke alene om, jeg mener at temaet i vårt forskningsprosjekt om religion, verdier og menneskerettigheter, er minst like aktuelt ett år etterpå. Situasjonen i verden er prekær, det bruser i mediene og vi har sett at kjente personer engasjerer seg på feltet. Prosjektet jeg henviser til, som hadde oppstart i september 2023, er ledet av Pål Ketil Botvar og jeg har fått muligheten til å bidra som vitenskapelig assistent gjennom den samme ordningen Student i Forskning. Min rolle ble videreført med visse endringer i forhold til ansvarsområde. Forskningen anvender en Mixed Method, og vi tar sikte på å foreta analyser på bakgrunn av både kvalitativ og kvantitativ datasamling. Da mitt ansvar i fjor hovedsakelig dreide seg om å planlegge og gjennomføre fokusgruppeintervjuer i Kristiansand og Oslo, har 2024 bestått av å jobbe med den kvantitative datasamlingen, nemlig en digital spørreundersøkelse. På starten av året ble jeg introdusert for Survey Xact, et program en kan skape slike, og jeg utarbeidet en som ble sendt til videregående skoler i Oslo og Kristiansand. Vår ambisjon har vært å motta et antall respondenter som lar oss sammenligne holdninger blant de unge i disse to landsdelene.
Denne høsten har jeg utvekslet gjennom Erasmus+, men likevel vært knytta til prosjektet og jobbet remote. En flott mulighet! De siste månedene har bestått i kontaktetablering med skoler og lærere i hovedstadsområdet og Agder med den hensikt å invitere flere elever til å delta i spørreundersøkelsen og dermed bidra til forskningen. Erfaringer jeg har gjort i 2024 er at elever mot slutten av videregående opplæring fremdeles er engasjerte i faget religion og i de temaene som tas opp her. I tillegg er det tilsynelatende svært høy interesse for forskning blant elever på videregående skoler, noe som har vært utfordrende i forhold til mine oppgaver, men lærerikt. All min nye innsikt gjennom rollen som vitenskapelig assistent anser jeg som verdifull og jeg tar med meg kunnskapen inn i det nye året og inn et spennende arbeid som forhåpentligvis venter av meg etter fullført bachelorgrad i Religion, etikk og samfunn i juni her på UiA.