ValiDE: Å styrke demokratiske verdier blant fremtidige lærere
I 2023 deltok vi i ValiDE hvor vi lærte om demokratiske verdier i skolesystemet og hvordan vi kunne iverksette det i samarbeid med lærerstudenter på kryss av tre land; Tyskland, Polen og Norge.
Det er et EU-finansiert prosjekt som strekker seg over tre år, fra 2022 til 2025. Prosjektet har som mål å styrke viktigheten rundt demokratiske verdier og hva som skjer når de ikke opprettholdes. Opplegget involverte analyse av historiske hendelser, museums- og universitetsbesøk og å lage et opplegg hvor barn kunne lære om demokrati.
I løpet av de siste månedene har vi hatt gleden av å være involvert i flere aspekter av ValiDE-prosjektet enn å bare delta. Vårt arbeid har vært over tre hovedområder:
• Vi bidro til å forfatte en artikkel for det tyske universitetet i Weingarten om prosjektet og demokratiuka her i Norge hvor prosjektet var sentralt. Dette ga oss sjansen til å gå dypere i hvordan prosjektet integrerer ideer fra «World Ethics», fredutdanning og menneskerettigheter for å skape en helhetlig tilnærming til demokratiutdanning.
• Vi assisterte ved flere presentasjoner av ValiDE-prosjektet. Dette innebar å hjelpe til med det praktiske som gjøre signaturinnsamling, flytte på utstyr og ta bilder. Dette var under Demokrati Uka i Kristiansand samt lørdagsuniversitetet samme uka.
• Vi var involvert i å rekruttere studenter til prosjektets studentutvekslingsprogram mellom de tre europeiske universitetene. Dette betydde at vi presenterte prosjektet og delte erfaringer fra vi selv var med. I tillegg opprettet vi sosiale medier for å dele erfaringer og skape engasjement rundt temaet.
• Møte med ValiDE-deltakere for 2024: Vi var med på flere lunsjer og aktiviteter hvor vi ble kjent med årets kull med prosjektdeltakere. De hadde utallige spørsmål om vår utdanning, erfaringer, metoder og opplevelse med prosjektet (samt noen tips til å oppleve Kristiansand mens de var her)
Med disse oppgavene fikk vi en unik mulighet til å se hvordan et stort, internasjonalt prosjekt som ValiDE opererer på tvers av landegrenser og fagfelt. Vi lærte om viktigheten av å integrere ulike perspektiver på demokrati og verdier i utdanningen, samt hvordan man kan utvikle innovative undervisningsmetoder og materialer for å fremme demokratiske verdier i grunnskolen.
Rent jobbmessig ga det oss erfaring i hvordan å samarbeide med utenlandske aktører. Selv om kommunikasjonen foregikk på engelsk, oppdaget vi at tyske og norske akademiske tradisjoner har ulike tilnærminger til artikkelstruktur og presentering av informasjon. Dette krevde en økt bevissthet rundt formuleringer og en evne til å tilpasse skrivemåten for å imøtekomme begge kulturers forventninger.
Blogginnlegg av Even Kristiansen og Helene Juliane Lindland Henriksen