Mitt utviklerhalvår i et av UiAs mest spennende KI-prosjekter

I et utrolig spennende prosjekt som tar for seg å skape spillbaserte moduler delvis styrt av KI, finner vi et lite team satt sammen på kryss av fakultetene.

I dette blogginnlegget skal du få et lite innblikk i hva mitt bidrag bestod av, hva jeg har lært av dette, samt hva dette prosjektet har hatt av betydning videre for meg.

Det er nesten 3 måneder siden jeg var ferdig med min del på prosjektet “AI-assisted game-based flipped classroom, 2.0”, hvor jeg jobbet praktisk med både frontend, datastruktur og LLM-integrasjon. Under et av fakultetets strenge, men brilliante lærere har jeg kunnet “prøve og feile” i et trygt miljø hvor jeg har fått konkrete tilbakemeldinger underveis. Jeg har fått arbeidet med frontend, dokumentasjon og datastrukturer som skulle brukes av både studenter og KI.
Dette har gitt meg innsikt i dataflyt, moduloppbygging og hvordan datastrukturer kan designes for å fungere sammen med en LLM. Jeg har fått arbeide sammen med spennende mennesker på tvers av fakulteter og interesseområder, og lært nye ting utenfor mine egne.

Gjennom hele prosjektet har jeg hatt tydelige arbeidsoppgaver, men samtidig stor kreativ frihet til å vurdere løsninger og velge tilnærming. Det er ikke alt jeg har foreslått som har blitt løsninger vi har tatt i bruk, men det å få se hvilke deler av arbeidet mitt som faktisk har bidratt i prosjektet, har gitt en følelse av mestring samtidig som jeg har fått se hvordan mine ideer kan bygges videre på. Nettopp denne mestringsfølelsen har vært med på å øke interessen min innen dette feltet hvor brukergrensesnitt møter KI, og kanskje spesielt kombinert med historiefortelling og videre inn i å utvikle applikasjoner som kan integreres med lokale KIer.

Så hvis du noensinne befinner deg sittende på gjerdet og vurderer å bli med som student i forskningsprosjekt: Gjør det!