Deltakelse i prosjekt lærerstudenters studiehverdag.
Høsten 2025 har vi vært med i et forskningsprosjekt som Gunilla Eklund og Erik Adalberon (institutt for pedagogikk) har opprettet, der målet var å bruke video som verktøy for å dokumentere studiehverdagen. Prosjektet hadde et todelt formål. For det første ønsket forskerne å utvikle mer kunnskap om hvordan studenter lever, studerer og organiserer hverdagen sin. For det andre handlet prosjektet om å prøve ut en ny forskningsmetode inspirert av videoblogg-sjangeren “a day in the life” som er godt kjent på sosiale medier. Sjangerer inviterer til deling av hverdagsopplevelser, små øyeblikk og refleksjoner som ofte ikke kommer frem gjennom tradisjonelle forskningsmetoder som spørreskjema eller intervju.
For oss som har deltatt har prosjektet vært både spennende og litt utfordrende på samme tid. Det at vi filmet for å vise studiehverdagen vår, gjorde at vi måtte være mer bevisste på egne rutiner, prioriteringer og valg. Her var det interessant å se hvilke deler av hverdagen som skjer “på autopilot” uten at vi tenker så mye over det. Filmingen av små øyeblikk som å sitte å lese pensum eller lage niste sier mye om hva som preger studentlivet. Samtidig var det rart å være foran kamera, og vi måtte holde en balanse mellom å ha fokus på det faglige formålet med prosjektet og å vise oss selv fra en mer personlig side. Det var overraskende hvor raskt man glemte å filme sentrale hendelser gjennom dagen og hvor naturlig det etter hvert ble å filme seg selv.
I løpet av prosjektet har vi vært innom Undervisningsverkstedet og fått en innføring i bruk av insta-kameraer og ulike måter de kunne brukes på. Det ga oss et større handlingsrom rundt hvordan vi ønsket å filme. De fleste av oss valgte likevel å bruke telefonene våre til å filme, siden det føltes mer naturlig. Det gjorde det også lettere for oss å filme, siden vi alltid har telefonen med oss. Vi har både satt opp telefonen vår for å vise hverdagslige gjøremål og filmet mer håndholdt når vi har filmet at vi går til et sted eller filmer ute.
Alt i alt har prosjektet gitt oss innsikt i vår egen studiehverdag og hvordan bruken av video kan fungere som forskningsmetoden rundt studenters studieliv som ellers kan være vanskelig å beskrive. Vi opplevde det som svært interessant og har blitt mer bevisste på hva vi gjør i løpet av dagen. Dette både når det kommer til hva vi gjør og hva vi tenker på. Det har også vært spennende å være hovedpersonen i en “a day in my life”, som vi selv har sett mye på sosiale medier. Det å kunne bidra på denne måten i et forskningsprosjekt har vært en verdifull praksis og har vært med å synliggjøre hvilke muligheter det finnes i å bruke visuelle metoder i pedagogisk forskning.

